torstai 18. kesäkuuta 2026

Viikko 25


 Maanantaina lapset leikkivät aikuisten valitsimissa pienryhmissä. Osa lapsista pelasi lautapelejä ja osa leikki koitileikkiä tai autoleikkiä. Aikuinen toimi lasten tukena mm. ohjaten juonellistaleikkiä, tukemalla vuorovaikutustaitoja ja auttamalla lukemisessa. 


Tiistaina pidimme yhteisen musiikkituokion, missä lapset pääsivät laulamaan ja leikkimään tuttuja laululeikkejä. Yhdessä tekeminen tuki lasten yhteisöllisyyden tunnetta, itsesäätelyä ja kielellistä sekä kehollista itseilmaisua. 





Tiistaina vietimme myös kahden lapsen syntymäpäiviä. Paljon onnea heille!


Keskiviikkona Hattivatit ja Pikkumyyt olivat jälleen tutuksitulleella Pikkuli-tuokiolla, missä oli tällä kertaa aiheena kateellisuus ja pienemmän tarpeet. 
Jaksossa Pikkulin kotiin tuli hoitoon Pyrstötiaisten Untuvikko, joka aiheutti tuttuihin rutiineihin muutoksia. Pikkulilla oli haasteita sopeutua uuteen tilanteeseen, mikä aiheutti mm. mustasukkaisuuden tunteita. 
Lasten kanssa keskustelimme siitä, että kateus on normaali tunne, eikä siinä ole mitään pahaa. On kuitenkin muistettava, että tunteen takia ei voi käyttäytyä ihan miten vaan. On myös huomioitava, että pienemmät tarvitsevat yleensä enemmän apua arjessa ja siksi vanhempien huomio voi usein kohdistua heihin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivät vanhemmat enään rakastaisi isompia lapsiaan. 
Lopuksi leikimme ohjattua kotileikkiä, jossa hoidimme pehmoleluja. 





Nipsut ja Niiskut pääsivät taas kesäisten kynätehtävien pariin, missä hatjoiteltiin tällä kertaa silmän ja käden koordinaatiokykyä sekä kehitettiin mielikuvitustaitoa.



Lisäksi vietimme yhden lapsen syntymäpäiviä. Paljon onnea hänelle!


Torstai olikin jo tämän viikon viimeinen päiväkotipäivä ja se käytettiin tällä kertaa leikkipuisto retkeen. 





Vilijonkan päiväkoti toivoo kaikille aurinkoista ja mukavaa Juhannusta!






perjantai 12. kesäkuuta 2026

Viikko 24

 Tämä viikko aloitettiin majaleikeillä ja askarteluilla. Hattivatit ja Pikkumyyt leikkivät majojen parissa.

Nipsut sekä Niiskut aloittelivat perhosaskartelua. Siinä väritettiin tussilla kahvinkeittimen aukileikattu suodatinpussi ja sitten se saatiin suihkuttaa märäksi!



Perhosten annettiin kuivahtaa ja tiistaina niitä päästiin jatkamaan. Lapset leikkasivat suodatinpussit perhosen muotoon, liimasivat sen taivaansiniselle paperille ja liimasivat vielä väritetyt jätskitikut perhosen keskelle ja lopuksi piirrettiin vielä tuntosarvet. Saatiinpa ihanan värikkäitä perhosia aikaiseksi 🦋


Hattivatit ja Pikkumyyt pujottelivat tiistaina helmiä piippurassiin ja tekivät niistä rannekorut. Pujottelu on hyvää harjoitusta silmän ja käden yhteistyölle ja sorminäppäryydelle.


Keskiviikkona Hattivateilla ja Pikkumyillä oli Pikkuli-tunnetaitohetki. Siinä katsottiin jakso Pikkuli tahtoo lomalle ja juteltiin lasten kesätoiveista.

Nipsut ja Niiskut pääsivät muovailemaan ja leikkimään taikahiekalla. Muovailuvahalla muovailtiin erilaisia numeroita ja taikahiekalla tehtiin erilaisia kakkuja.



Torstaina jumpattiin ulkona leikkivarjon kanssa. Liikuntaleikkeinä oli tyyni ja myrskyisä meri, missä varjoon piti tehdä pientä aaltoa ja myrskyn yltyessä isoa aaltoa. Seuraava leikki oli popcorn-kone, missä pallot eli popcorn-jyvät piti saada pompahtamaan pois varjon päältä. Karuselli-leikissä lapset pääsivät vuorotellen istumaan varjon keskelle ja muut pyörittivät varjoa ympäri. Lapset tykkäsivät leikkivarjoleikeistä todella paljon.


Perjantaina oli huomaa hyvä -purkin palkinnon vuoro. Saimme viime viikolla purkin täyteen ruokarauha-sydämiä ja lapset valitsivat muutaman vaihtoehdon joukosta elokuvan katsomisen palkinnoksi. Isommat lapset katsoivat Pentujengi-elokuvan ja pienemmät Ryhmä Haun Mahtipentu-jakson. Istumisen vastapainoksi ulkoiltiin pitkä ulkoilu.



Hyvää viikonloppua! Ensi viikolla on 4-päiväinen päiväkotiviikko ja perjantaina ollaan juhannuksen vietossa. 

perjantai 5. kesäkuuta 2026

Viikko 23

 Maanantaina lapset pääsivät leikkimään yhdessä perinneleikkejä, joista valikoituivat tällä kertaa väri, polttopallo ja lohikäärmeen häntä. Toiminta kehitti muun muassa lasten karkeamotoriikkaa, itsesäätelytaitoa, sääntöjen ymmärtämitaitoa ja yhteisöllisyyden tunnetta.







Tiistaina lapsille pidettiin satutuokio ulkona, missä luimme sadun puutarhanhoidosta. Lisäksi lapset pääsivät tekemään lajin etsintää omalla pihalla, kun he etsivät pihalta lajikortteja, jotka vastasivat oman tehtävän kuvia. Toiminta opetti lapsille ympäristön havainnointia, kärsivällisyyttä, pettymyksensietokykyä ja lajituntemusta.






Koska sää viimein salli, niin lapset saivat myös viimein kauan odotetun palkinnon pääsisästipun löytämisestä. Yllätyksenä lapset saivat saippuakuplia monella tyylillä.





Keskiviikkona vietimme lelupäivää ja lapset saivat valita laulutuokion laulut. Tuokiolla lapset saivat hyödyntää lelujaan mm. sateenropinan imitoimisessa. Toiminnan tarkoitus on mm. opettaa lapsille rytmitajua, kielellisiä taitoja ja itseilmaisua musiikin keinoin.




Torstaina kävimme yhteisellä eväsretkellä lähimetsässä. Tutustuimme lasten kanssa metsän lajeihin ja tutkimme mm. mustikoiden raakileita. Metsässä toimiminen tukee lapsen kehitystä lukuisilla tavoilla, mutta yhteinen retki sinne tukee lasten yhteisöllisyyden tunnetta, terveiden elämäntapojen osaamista, ympäristöstä huolehtimisen taitoja ja motorisia taitoja.







Perjantaina istutimme lasten kanssa kasvatuslaatikoihin erilaisia kukkia ja hyötykasveja. Toiminta opetti lapsille syy-seuraussuhteita, ruuan alkuperää ja vuoronodotustaitoja.







Vilijonkan väki toivottaa kaikille aurinkoista viikonloppua!